Zelf pindakaas maken (met één ingrediënt!)

zelf-pindakaas-maken-met-een-ingredient

Pinda’s zijn enorm gezond. Ze zitten boordevol antioxidanten, vitamine B en E, en zijn met hun gezonde vetten bovendien goed voor het hart. Het eten van pinda’s (of pindakaaas) geeft je veel energie en lang een vol gevoel. Zelf je pindakaas maken is een fluitje van een cent. Het enige wat je nodig hebt? Een hele berg pinda’s!

Zet de volgende ingredienten maar op je boodschappenlijstje:

  • 1 zak ongezouten pinda’s
  • 1 mespunt zout
  • Keukengereedschap: keukenmachine

Zo maak je het:

Verwarm de oven voor op 180 graden. Schud de zak pinda’s leeg op een bakplaat of brede ovenschaal. Rooster ze ongeveer 5 minuten, schud ze even goed door elkaar, en rooster nogmaals 5 minuten. Laat de pinda’s goed afkoelen.

Vermeng de afgekoelde pinda’s in de keukenmachine op de hoogste stand. Het vermalen tot pindakaas zal ongeveer 5 minuten in beslag nemen. De pinda’s gaan verschillende stadiums door. Aan het begin zie je alleen kruimels, maar langzaam vormen ze tot een soort deegbal. Na verloop van tijd zal deze deegbal veranderen in je eigen smeuige pindakaas en is hij klaar voor gebruik.

Mocht je de pindakaas iets te droog vinden, dan kun je op het laatst een klein beetje pindaolie toevoegen. Maar vaak zal dit niet nodig zijn.

Variatie: pindakaas met stukjes noot

Als je net als ons dol bent op crunchy pindakaas met stukjes noot, Doe dan als eerste 2 handjes pinda’s in de keukenmachine tot je kleine stukjes overhoud. Het beste kun je de ‘pulse’ knop op de keukenmachine gebruiken. Zet de nootjes apart en roer ze aan het einde door de pindakaas heen.

Variatie: pindakaas met honing

Hou je van zoet? Voeg dan tijdens het vermengen een eetlepel honing toe.

 

pindakaas2pindakaas1

Tagged , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *